HOKA ble til i 2009 da ultraløperne Jean-Luc Diard og Nicolas Mermoud ønsket å løse følgende utfordring: hvordan løpe raskere nedover? Idéen om skoen, som er kjent for de voluminøse sålene, oppsto da de løp ned et fjell i løs sand og oppdaget at dempingen fra sanden gjorde at de kunne løpe enda raskere. De bestemte seg da for å utvikle en sko med egenskaper som kunne etterligne denne følelsen og det var slik det høye volumet i mellomsålen oppsto, og med det en helt ny skokategori.
"Det handler om langt mer enn maksimal støtdemping, det handler om å bruke minst mulig energi, å få maks mulig fremdrift» Jean-Luc Diard, grunnlegger av HOKA
I dag, seksten år senere, er HOKA et av verdens største varemerke innen løping og outdoor, med et bredt spekter klær og sko til alt fra terrengløping via asfalten og til friidrettsbanen. Med slagordet Fly Human Fly ønsker vi å legge til rette for bevegelse, enten man går rundt kvartalet eller løper ultraløp, for bevegelse er bra, for alle.